Beyonce-600x5731

Iluzia non-marketing-ului

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+

Pe 13 Decembrie 2013, lumea retelelor de socializare a stat pe loc. Si nu, nu a cazut server-ul celor de la facebook sau twitter, ci social media a fost luata prin surprindere de un eveniment cat se poate de interesant: lansarea fara pic de promovare a unui nou album Beyonce. Un album vizual, asa cum a fost prezentat, lansat doar pe iTunes, materialul putand fi downloadat doar integral.

 

Ceea ce a socat la aceasta lansare a fost faptul ca nu a fost anuntata si implicit nu a fost promovata. Cu toate acestea vanzarile au explodat, ajungand la 80.000 de unitati doar in primele 72 de ore. Acest success, declarat a fi fara ajutorul marketing-ului sau a PR-ului, ridica insa cateva semne de intrebare. A fost sau nu a fost marketing?

 

Sa incepem de la social media. De ce ar alege un artist sa sara peste toate metodele clasice de promovare (teasere, video, anunturi de lansare a albumului, prezentarea listei de cantece) si sa lanseze un album din senin? Poate pentru ca se bazeaza pe milioanele de followeri de pe facebook, Instagram, twitter, blog personal, pe loialitatea si curiozitatea acestora. Ceea ce a reusit Beyonce in social media a fost sa creeze o legatura transparenta intre ea si fanii sai, eliminand orice filtre. Astfel, faptul ca vanzarile au explodat nu a fost de mirare, venind pe fondul unei baze de fani dornice de orice material, indiferent de continutul acestuia.

 

Continuand, e firesc sa aruncam un ochi asupra anului 2013. Cei de la Huffington Post ofera o noua perspectiva asupra “lipsei marketing-ului” din marea lansare a anului. Ei afirma ca albumul a beneficiat de o promovare cat se poate de intensa, insa nu directa. Intreg anul 2013 poate fi numit “anul de promovare Beyonce”. Spectacolul din cadrul Super Bowl, inaugurarea presedintelui Barack Obama, turneul cu casa inchisa si fara cantece noi, documentarul HBO, colaborarea cu Pepsi si H&M, toate acestea au creat o vizibilitate extraordinara brand-ului Beyonce. In acelasi timp, nerabdarea fanilor a crescut. Si aici poate fi identificat apogeul campaniei de promovare a albumului. Atingand punctul culminant al vizibilitatii, si profitand de nerabdarea si agitatia fanilor, Beyonce si echipa sa au lansat albumulul “fara promovare”, exact la timp pentru cumparaturile de sarbatori.

 

Putem afirma astfel ca albumul a avut parte de promovare, spectacolul de marketing desfasurandu-se pe parcursul unui an intreg. Adaugand elementul de surpriza si reputatia impecabila pe care artista si-a creat-o de-a lungul anilor, miscarea lui Beyonce si a echipei sale este o miscare de maestri. Actionand invers fata de asteptarile pietei, acestia au reusit sa genereze mult mai mult interes decat prin intermediul strategiilor conventionale de marketing.

 

Astfel, poate ca ziua de Vineri 13 va intra in istoria PR-ului si Marketing-ului ca ziua in care un nou trend a fost introdus, acela al marketing-ului fara marketing, atunci cand pari a oferi un produs direct consumatorului, pur si simplu un cadou. Va fi interesant de urmarit evolutia acestui trend, si bineinteles, reactia comunitatii muzicale, daca vor alege sa urmeze miscarea inteligenta si de ce nu, curajoasa a echipei Beyonce.

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>